Selamat Datang

bentuk


Bentuk - bentuk Membaca
(a)                Kaedah Fonetik
              Didefinisikan sebagai membaca dengan memperkenalkan bunyi secara sistematik. Kaedah ini sesuai untuk diajar kepada kanak-kanak kerana ia telah dibuktikan secara saintifik sebagai kaedah otak manusia membaca. Kajian telah menunjukkan bahawa otak membaca dengan memecahkan perkataan yang dilihat kepada bunyi-bunyi, lalu otak membunyikan huruf-huruf yang dilihat bagi menyebut atau membaca perkataan itu. Langkah pertama dalam kaedah ini ialah kanak-kanak perlu tahu bunyi huruf iaitu dapat menyebut bunyi dan mengingati bunyi huruf yang diajarkan. Seterusnya, kanak-kanak perlu kenal huruf dari segi bentuk, rupa dan cara tulis huruf tersebut dan akhir sekali, kanak-kanak dapat mengaitkan huruf yang dilihat dengan bunyi yang berkaitan.

(b)               Kaedah SQ3R
                Survey
                •  teliti bahan bacaan untuk dapatkan maklumat yang umum
                •  dilakukan dalam beberapa minit  untuk mancari idea-idea penting
                    menggunakan cara yang sistematik.                                                       
                •  perhatikan judul buku, nama penulis dan tahun diterbitkan
                Question
                •  membaca dengan lebih aktif dan lebih mudah berdasarkan persoalan yang
                    mula tibul sewaktu pembacaan pada peringkat pertama
                Read
                •  disarankan untuk mencari jawapan untuk persoalan-persoalan yang telah
                    dibentuk atau persoalan lain yang timbul
                •  perlu memberi perhatian terhadap idea utama serta membuat perincian yang
                    penting terhadap idea utama tersebut
                Recite
                •  membuat catatan dan sekiranya pembacaan tersebut masih sukar difahami,
                    digalakkan untuk membaca semula bahan bacaan tersebut
                Survey
                •  disarankan untuk mengulangi pembacaan terhadap topik-topik atau idea-idea
                    yang penting untuk memastikan pembacaan tersebut diingati
                •  proses pembacaan juga menjadi lebih baik kerana pembaca lebih memahami
                    bahan bacaan tersebut.

(c)                Bacaan Mekanis
Merupakan proses bacaan yang bersuara dengan membunyikan sebutan dengan jelas dan tepat mengikut sistem bunyi bahasa Melayu. Bacaan jenis ini mementingkan sebutan huruf dan bunyi dengan betul serta bacaannya haruslah mengikut intonasi, nada dan tekanan yang betul.


(d)               Bacaan Mentalis
Merupakan bacaan yang mempunyai kaitan rapat dengan akal dan fikiran seseorang. Ini dikenalkan setelah murid menguasai bacaan bersuara, akan mula membaca dalam hati tanpa mengeluarkan suara dan tujuan bacaan ini adalah untuk memahami maklumat idea yang terdapat dalam teks.

(e)               Bacaan Intensif
adalah secara mendalam. Maksudnya ialah teknik ini akan mengembangkan kebolehan meneliti, memahami dan menganalisis dalam perkara yang dibaca. Pembacaan intensif ini akan menekankan ciri-ciri tatabahasa, pembentukan bahasa dalam pelbagai situasi melalui bacaan ini, murid atau pelajar dapat memberi penjelasan tentang struktur yang sukar dalam pembacaan.

(f)                  Bacaan Ekstensif
Melibatkan proses bacaan yang meluas dan dilaksanakan di luar bilik darjah seperti perpustakaan. Bacaan ini mempunyai hubungan yang rapat dengan asas bacaan kerana bacaan jenis ini menitik beratkan asas bacaan dan secara tak langsung menambahkan kemahiran, pemahaman serta kepantasan membaca dalam diri murid atau pelajar.

0 comments:

Post a Comment