Selamat Datang

kaedah


A) Belajar sambil Bermain
Secara umumnya, permainan merupakan satu saluran yang boleh mengembangkan perkembangan kanak-kanak ke tahap yang optimum. Hal ini kerana permainan merupakan sesuatu kekuatan dan pengalaman yang penting menjadi asas dalam model pendidikan awal kanak-kanak. Ibu bapa yang sudi meluangkan masa dengan anak-anak mereka dapat belajar membaca sambil  bermain di rumah. Sebagai contohnya, teka-teki, teka silang kata, puzzle, catur dan sebagainya.
Sepanjang permainan, kanak-kanak bukan sahaja dapat mendapatkan kegembiraan malah juga dapat mengembangkan minda mereka. Hal ini kerana kanak-kanak akan berikhtiar secara sedaya upaya untuk mendapat kemenangan dalam permainan. Selain itu, kanak-kanak juga dapat mengaplikasikan apa yang telah dipelajari dalam permainan serta menguatkan penggunaan bahasa yang baru dipelajari. Pujian daripada ibu bapa juga meningkatkan semangat dan keyakinan kanak-kanak mereka supaya menunjukkan bahawa mereka adalah berkebolehan.



B) Belajar Melalui Tayangan Video
Dengan bantuan alat-alat visual dan audio ini, kanak-kanak dapat belajar membaca dengan lebih mudah dan cepat. Hal ini kerana kanak-kanak mudah tertarik perhatian dan pemandangan terhadap gambar-gambar visual yang berwarna-warni dan menarik. Melalui pendekatan mendengar, kanak-kanak dapat mengetahui penyebutan bunyi yang tepat. Gambar-gambar yang terkandung dalam video juga dapat memberikan gambaran kepada kanak-kanak serta mampu menyebabkan mereka mengaitkan ilmu yang dipelajari dengan bahan-bahan yang lain. Selain itu, tayangan video yang bercirikan nilai-nilai murni dan pendidikan moral juga dapat membantu kanak-kanak untuk membezakan nilai yang salah dan betul. Secara tidak langsung, keperibadian dan perwatakan kanak-kanak yang positif dapat dibentuk.

C) Belajar Melalui Bercerita
Sesetengah ibu bapa mengamalkan tabiat untuk bercerita terhadap anak-anak mereka                 sebelum masuk tidur pada waktu malam. Ibu bapa ini akan bercerita daripada buku-buku             cerita, penggunaan boneka, penggunaan jari-jari tangan dan sebagainya. Ibu bapa juga akan          mengajar anak-anak mereka membaca buku-buku cerita sambil menuding jari mereka. Dengan itu, kanak-kanak bukan sahaja dapat mengenali perbendaharaan kata yang baru                 malah juga dapat memahami maksud perkataan tersebut dengan bimbingan ibu bapa. Kanak-kanak yang lebih lemah dapat belajar dengan lebih cepat dan mudah dengan adanya        bimbingan ibu bapa.

0 comments:

Post a Comment