Selamat Datang

ASAS MEMBACA


Pendekatan ini meliputi mengajar beberapa kemahiran membaca yang biasa pada situasi yang pelbagai seperti tujuan rekreasi, mencari maklumat dan bimbingan.Pendekatan ini menekankan kesinambungan pengulangan dan mengulang kaji perkara yang sudah diajar sebelumnya.Penambahan perkara yang sudah diajarkan dapat membantu penguasaan kemahiran membaca. Pola perbendaharaan kata dan ejaan perlu diperkenalkan dalam gaya yang sistematik. Perkataan dan elemen-elemen perkataan dikawaldan diperkenalkan dengan merujuk kepada andaian bilangan perkataan yang dapat dipelajari dalam waktu tertentu.

Kaedah Pengajaran
Pendekatan ini penting dikuasai terutama pada peringkat awal penguasaan kemahiran membaca. Guru perlu memikirkan kebolehan pelajar serta pengalaman membaca terdahulu. Prinsip pengajarannya dinyatakan seperti berikut :

Pengajaran Perkembangan Kemahiran
Guru menuliskan perkataan di papan hitam. Di samping itu, guru membulatkan perkataan yang mempunyai bunyi yangsama.

Pelajaran Membaca Secara Terarah
Terbahagi kepada 5 cara iaitu :
a)      Motivasi
Berdasarkan latar pengalaman, kuiz, menyelesaikan masalah dan sebagainya.
b)     Persediaan latar belakang
Apabila terdapat perkataan yang sukar atau asing, tuliskan di papan hitam dan minta pelajar meletakkan dalam petikan atau menggunakan dalam perbualan.Pelajar juga boleh meneka makna dalam konteks.
c)      Menetapkan tujuan
Guru dan pelajar sama-sama menguji pilihan dan menentukan tujuan yang diberikan. Adakah bahan itu melucukan, belajar membuat sesuatu, menjawab soalan atau menyelesaikan masalah.
d)     Membaca semula secara senyap ataupun lisan secara terarah
Pelajar diarahkan membaca pilihan dan menjawab soalan semasa membaca senyap guru boleh pergi kepada pelajar secara individu dan minta pelajar membaca secara kuat serta bertanya apa yang didapati dan difahami dan masalah yang timbul. Berikan perhatian kepada pelajar yang lemah.
e)      Tindak balas dan perluasan
Pelajaran membaca diikuti dengan aktiviti yang memberi pelajar pilihan mempraktikkan kemahiran yang diperoleh.Buku kerja, pengajaran kendiri atau lembaran aktiviti yang boleh digunakan.




0 comments:

Post a Comment