Selamat Datang

TEKNOLOGIKAL


Tujuan pendekatan ini adalah keupayaan guru menghasilkan pengajaran secara berurutan dan dapat dilakukan semula pada masa lain. Pendekatan ini menekankan perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera dan dibuktikan kebenarannya. Pendekatan ini juga dilabelkan sebagai :
-Sistem membaca berdasarkan objektif                -Program berdasarkan kriteria
-Membaca berdasarkan kecekapan                       -Sistem pengurusan kemahiran
-Membaca perspektif diagnostik


Bahan dan Kandungan
       I.            Objektif tingkah laku
Mengenal pasti perkataan, objektif bagi pemahaman dan kemahiran belajar.
    II.            Ujian kriteria bagi setiap objektif
Menentukan status atau kedudukan individu dengan merujuk domain tingkah laku seperti kemahiran membaca atau kombinasi beberapa kemahiran dalam membaca.Sesuaikan dengan objektif bagi kesemua rangsangan yang diberikan contohnya, gambar objek yang biasa dan tindak balas contohnya memilih perkataan dalam rima yang biasa.
 III.            Strategi Pengajaran
Wujud dalam bentuk bahan, program pelajaran atau aktiviti yang pelajar menunjukkan tindak balas.Di samping itu, strategi melalui contoh dan penerangan membantu mereka mencapai objektif yang sudah ditetapkan. Sesetengah sistem pengajaran secara teknologinya menwarkan hanya sumber khusus seperti muka surat tertentu buku kerja, permainan ataupun pembelajaran yang berguna dalam pengajaran. Guru boleh melaksanakan pelajaran melalui pita rakaman ataupun menggunakan buku kecil yang tidak memerlukan guru hadir bersama murid.
 IV.            Sistem Penyimpanan Rekod
Rekod mengenai kemahiran yang sudah dikuasai dan ditafsirkan melalui keupayaan dalam ujian rujukan kriteria dan arahan yang sudah diambil tindakan.
         Pelajar dinilai dengan cara menghuraikan statusnya dengan merujuk pada objektif yang disediakan. Apabila pelajar lulus dalam pra ujian, dia akan diberikan tugas yang lebih mencabar.

0 comments:

Post a Comment