a)
Pendekatan Gabungan Bunyi Kata
Asas pendekatan
Berasaskan
faktor berikut :
·
Sistem
ejaan bahsa Melayu bersifat fonemik.
·
Kebanyakan
suku kata bahasa Melayu mudah dan jelas.
·
Perkataan
yang mula diperkenalkan sudah difahami makna oleh murid.
Langkah-langkah
Pengajaran
i.
Guru
memperkenalkan huruf vokal ‘a’, ‘I’ ataupun ‘u’ dan latihan menyembunyikan.
Tuliskan huruf di papan hitam.
ii.
Perkenalkan
huruf konsonan dan bunyikan dengan jelas.
iii.
Gabungkan
huruf konsonan dan vokal.
iv.
Cantumkan
suku kata supaya menjadi perkataan bermakna.
v.
Bina
frasa dan ayat.
vi.
Apabila
pelajar sudah menguasai kemahiran itu tidak perlu menyembunyikan setiap huruf.
vii.
Perkenalkan
dahulu suku kata terbuka dan kemudiannya suku kata tertutup.
b)
Pendekatan Abjad – suku kata
i.
Murid
mengenali huruf dan hubungannya dengan bunyi.
ii.
Huruf
konsonan digabungkan dengan hruruf vokal supaya menjadi suku kata.
iii.
Unit-unit
kecil digabungkan dengan vokal supaya menjadi suku kata.
iv.
Gunakan
latih tubi sehingga kemahiran diperoleh.
v.
Pengukuhan
diberi melalui penulisan.
Prinsip Pengajaran
Bacaan Peringkat Awal
a)
Penguasaan bahasa lisan
·
Piih
perkataan yang sudah ada dalam pengalaman murid dan pernah dituturkannya.
b)
Penglihatan
·
Bentuk
dan nama huruf serta susunannya yang pernah dilihat memudahkan murid
membacanya.
c)
Pendengaran
·
Latih
tubi mengeja suku kata menajamkan pendengaran kanak-kanak bagi mengenali
bunyi-bunyi yang sama dan berbeza dalam perkataan.
d)
Hubungan huruf dan bunyinya
·
Berikan
tumpuan pada hubungan antara huruf dan bunyi dengan memberikan latihan secara
intensif.
e)
Peraturan membaca kiri ke kanan
·
Ikut
peraturan membaca tulisan rumi.
f)
Gabung jalin dengan semua aspek bahasa
·
Kemahiran
mendengar dan bertutur dan diikuti dengan kemahiran menulis.
g)
Menimbulkan dan menghidupkan minat murid
0 comments:
Post a Comment