Pendekatan
ini sering digunakan kepada pelajar-pelajar terutama yang mempunyai perbezaan
linguistic.Pendekatan ini melibatkan aktiviti belajar termasuk hubungan antara
pemikiran, pertuturan, penulisan dan membaca. Guru merangsang pemikiran pelajar
mengenai perkara atau peristiwa (binatang, teka kata, masalah, isu, pemerhatian
individu). Pelajar pula digalakkan melahirkan secara lisan pemikirannya
mengenai situasi itu.Penglahiran ini berdasarkan huaraian secara situasi,
analisis masalah dan cadangan penyelesaian daripada perkara yang pernah
dilihat.Tugasan itu juga perlu ditulis oleh pelajar dan dihantar kepada
guru.Perkara yang sudah difikirkan, diucapkan dan ditulis dapat dibaca dengan
bermakna.
Bahan dan Kandungan
·
Tidak
menggunakan buku teks tertentu keran kaedah ini berfokuskan pengalaman.
·
Perbendaharaan
kata dan pola ayat yang dibina sendiri oleh pelajar.
·
Isi
kandungan yang dilahirkan adalah refleksi daripada pengalaman pelajar sendiri
dan aktiviti yang diucapkan.
·
Aktiviti
membaca : Guru boleh menetapkan strategi membaca seperti contoh di bawah :
Set 1 :-
Perkembangan
perbendaharaan kata dan berkongsi pengalaman antara individu.Aktiviti ini
menjurus kea rah perbincangan dan membaca buku secara individu.
Set 2 :-
Aktiviti
berkaitan pola bahasa dan memberi peluang kepada pelajar mengaitkan hubungan
antara kemahiran bertutur, membaca dan menulis.Pelajar juga membuat
generalisasi pola ayat dan kekerapan penggunaan perkataan tertentu dalam teks.
Set 3 :-
Membantu
pelajar mengaitkan idea pengarang dan kaitannya dengan pengalaman
personal.Aktiviti ini melibatkan membaca pelbagai bahan bercetak, membaca bagi
tujuan khusus, meringkaskan, menetukan nilai dan kebaikan bahan yang dibaca.
Bahan Bacaan
Bahan
cerita daripada pengalaman individu dan kumpulan boleh digunakan dalam mengajar kemahiran pemahaman.
Pelajar boleh disuruh melukis berdasarkan petikan bertulis, menjawab
berdasarkan fakta dan membuat inferens.
Kaedah Mengajar
a) Mereka keperluan berfikir dan
penglahiran atau rancangan lisan.
b) Menulis pemikiran yang diucapkan.
c) Membaca perkara yang ditulis.
d) Membuat generalisasi berkenaan pola
ejaan dan ayat yang ditulis.
e) Menyatakan cara pemilihan dan penyusunan
yang mempunyai kesan ke atas makna.
Perbendaharan Kata
Guru
boleh mengarahkan pelajar melihat perkataan melaui carta pengalaman yang kata
dasarnya sama. Arahkan mereka menyatakan perkataan baru yang sama dengan
perkataan yang bermula dengan suku kata yang sama dengan huruf itu.
Pemahaman
Pelajar
disuruh membaca carta pengalamannya dengan intonasi yang berbeza.Perhatikan
carta intonasi dan sebutan yang boleh mengubah makna.
Penulisan
Pelajar
menyalin perkataan yang direncanakan berdasarkan cerita-cerita
pengalaman.Pelajar menulis ayat-ayat yang sesuai. Guru membantu dalam asoek
ejaan, tanda baca dan huruf besar. Cerita yang dibaca oleh pelajarlain mesti
dieja dengan betul.
0 comments:
Post a Comment