Pendekatan
ini menekankan kepada :
·
Tahap
yang berbeza dalam pembacaan individu.
·
Pelajar
memilih bahan bacaannya dan mengaitkan dengan keprluan, minat dan keupayaan.
Guru membantu cara memilih buku dengan cara penyiringan dan muka surat contoh
serta menerangkan kesukaran dalam membacanya.
Bahan dan Kandungan
·
Memberi
peluang kepada pelajar membaca secara meluas dan bebas berdasarkan buku dan
majalah pelbagai tajuk.
Tujuannya
·
Memberi
kesan mendalam dalam menarik minat membaca pelajar dan komitmen menjadikan
membaca sesuatu yang bernilai dalam kehidupannya.
·
Memperkembangkan
kecekapan dalam kemahiran bahasa yang luas bermula dengan memilih kata yang
mudah kepada aplikasi kemahiran bahasa dengan kandungan bahan yang lebih
kompleks.
·
Menambahkan
keupayaan pelajar memahami dan menilai bahan bacaan.
Perlaksanaan Pengajaran
a)
Pilihan kendiri
-
Percaya
setiap kanak-kanak memilih buku berdasarkan minat dan kepercayaan.
-
Sesetengah
pelajar memerlukan sedikit bantuan dan panduan semasa pemilihan buku.
-
Daripada
segi reka bentuknya, pelajar membaca secara berdikari berdasarkan bahan yang
mereka pilih, menetapkan tujuannya sendiri dan mengikut kemampuan sendiri.
b)
Perbincangan guru-murid
-
Pengajaran
dijalnkan secara personal atau konferensi.
-
Meluaskan
penglibatan murid dengan perkataan dan idea. Berbincang mengenai idea daripada
buku dan implikasinya kepada kehidupan.
Peranan Guru
·
Membimbing
pelajar membuat pilihan yang sesuai bagi bahan bacaan.
·
Membantu
membiasakan tujuan membaca bagi buku-buku tertentu.
·
Gunakan
pelbagai kaedah atau cara : cerita pasal buku, pengarang dan sebagainya.
·
Dibimbing
berdasarkan keperluan pelajar.
·
Dapat
mendiagnosis keperluan pelajar dan memotivasikannya dalam membaca.
·
Sediakan
banyak masa untuk berbincang.
0 comments:
Post a Comment